sunnuntai 6. kesäkuuta 2010

Heliövaara-Lim Yong-Kyu 6-7(5), 6-4,6-0


Kyllä!!! Uran toinen kaksinpelin ammattilaiskisan voitto on totta! Nyt on aika hyvä fiilis, ja vaikka tässä joutuu koko illan matkustamaan seuraavalle kisapaikalle, niin matka sujuu pelkästään hymyssä suin. Sain tänään taas aika heikon alun otteluun, mikä johtui aika suurelta osin siitä, että Lim pelasi aivan erilailla kuin oletin. Hän käytti lyönteihinsä vain minun antamaa vauhtia pallolle ja hän vain kontrasi lyöntejään lähes kierteettöminä todella hyvällä tatsilla aivan takarajalle. Minä odotin armotonta lyöntimyllyä, joten olin vähän pihalla miten olisin pelannut, ja lukemat näyttivät yhtäkkiä 0-4. No ei siinä mitään, aloin pikkuhiljaa päästä jyvälle, että minulla ei ollut mikään hätä hakea nopeita ratkaisuja, vaan pystyin ihan rauhassa rakentamaan peliä ilman pelkoa, että vastustaja lyö koko ajan winnereitä. Sain murron viidennessä pelissä ja onnistuin murtamaan vielä toisenkin kerran 3-5 –tilanteessa. Edettiin tiebreakiin, jonka häviön pistän kyllä ihan omaan piikkiin. Minulla oli hyvä momentum päällä, joten odotin voittavani tiebreakin, mutta toisin kävi. Aloin jostain syystä varomaan rystyäni tiebreakin puolestavälistä lähtien, ja jalkani ottivat aina ihme askeleen taaksepäin lyödessäni rystyä. Siitä ei tullut juuri mitään ja tein tiebreakissa viisi helpohkoa rystyvirhettä, jotka ratkaisivat erän Limille. En kuitenkaan ollut suuremmin huolestunut, koska olin ennen tiebreakia ollut selvästi niskan päällä ja tiesin, että pelaamalla samalla lailla tulisin olemaan vahvoilla seuraavissa erissä. Sainkin toiseen erään hyvän alun ottamalla murron 2-1 –tilanteessa ja pystyin pitämään seuraavat kaksi syöttöäni hyvän taistelun jälkeen. Olen aiemminkin todennut, että en ole tänä vuonna hävinnyt kertaakaan syöttöäni 5-4 tilanteessa, mutta jostain syystä tilanne on aivan toinen 5-3 –tilanteissa. Tänäänkin hävisin syöttöni syöttäessäni erää kotiin 5-3 –tilanteessa, mutta onneksi eilisen tavoin pystyin paikkaamaan tilanteen ottamalla vastamurron ja erän 6-4. Kolmannessa erässä käänsin loistavalla pelillä ensimmäisen syöttövuoroni 0-30 –tilanteesta ja sain heti murron seuraavassa pelissä. Kolmannessa gamessa pelasin taas kolme erittäin hyvää pistettä 15-30 –tilanteessa ja jatkoin siitä ottaen toisen murron. Pelasin virheettömän syöttövuoron 4-0 –tilanteessa ja breikkasin vielä kerran viimeisessä gamessa vieden kolmannen erän vakuuttavasti 6-0. Jos ensimmäiset neljä gamea olisi voitu jättää pois laskuista, matsi oli aika hyvin minun hallussani alusta loppuun tiebreakia lukuun ottamatta.

Olen taas hyvin tyytyväinen siihen, miten ottelun kuluessa pystyin mukauttamaan pelini oikeanlaiseksi, ja miten pystyin toisessa ja kolmannessa erässä ottamaan ohjat käsiini. Lim palautti todella hyvin, mutta minä en antanut sen häiritä, vaan painoin päälle sitten toisella tai kolmannella lyönnillä. Tulin tänäänkin hyvällä menestyksellä verkolle ja sain vaikka kuinka monta tärkeää pistettä ratkaistua verkolta. Limin ykkössyöttö ei toiminut enää kolmannessa erässä kovin hyvällä prosentilla, joten minä otin siitä hyödyn irti ottamalla aggressiivisilla kakkossyötön palautuksilla pisteen hallinnan lähes poikkeuksetta itselleni. Lim liikkuu kuitenkin kentällä sen verran hyvin, että minun piti yleensä lyödä vähintään pari kolme painostavaa lyöntiä ennen kuin pystyin tulemaan verkolle tai hakemaan ratkaisua takaa. Minusta tässä suhteessa pelasin tänään erittäin hyvin alun jälkeen, koska jaksoin aina rakentaa pisteet rauhassa, enkä tehnyt painostavissa lyönneissäni kuin ajoittain muutaman virheen. Nämä muutamat virheet tulivat tänään yllättäen pääasiassa rystypuoleltani, mutta löysin onneksi loppua kohti hyvän tuntuman myös rystyyni. Pelasin alussa rystyäni hieman liian varovaisesti, kun taas toisessa erässä hain muutaman kerran vähän liian vaikeita ratkaisuja puutteellisella jalkatyöllä. Kämmenpelini oli tänään selkeästi parempaa kuin parina edellisenä päivänä; uskalsin ottaa palloa rennosti nousevaan, enkä tyytynyt ainoastaan tökkimään yläkierteisiä krosseja. Se olisikin ollut taktinen itsemurha, koska Lim löi todella hyvin korkeita palloja varsinkin kämmeneltään. Minut yllätti ottelun alussa myös Limin paljon käyttämä rystyslaissi, johon en oikein ollut varautunut. Tajusin kuitenkin alun jälkeen alkaa vastata siihen slaissilla, jota Limillä oli vaikeuksia käsitellä. Huomasin, että minun slaissini oli parempi kuin hänen slaissinsa, joten minua ei enää tajuttuani tämän haitannut ollenkaan jos Lim löi slaissin, koska pystyin lähes aina vastaamaan siihen paremmalla slaissilla, ja Lim joutui ongelmiin.  Ensimmäiset kaksi erää minulla oli hieman vaikeuksia palauttaa Limin ykkössyöttöä, koska hän pystyi peittämään todella hyvin syöttöjensä suunnan. Hän ei syöttänyt ollenkaan kovaa, mutta sitäkin tarkemmin ja vaikealukuisemmin. Minun onnekseni Limin ykköset eivät kuitenkaan enää kolmannessa erässä pudonneet kovinkaan usein ruutuun, joten pääsin rauhassa iskemään hänen kakkoseensa. Minun syöttöpelilleni kävi aivan päinvastoin. Alussa olin vähän hakoteillä myös sen kanssa mihin minun tulisi syöttää, koska Lim palautti niin hyvin painavia palautuksia takarajan tuntumaan, mutta pikkuhiljaa huomasin, että minun kannatti syöttää paljon jyrkillä kulmilla. Lim palautti hyvin kovatkin syötöt, jotka tulivat sellaiselle etäisyydelle, että hän pääsi lyömään normaalilla tekniikalla, mutta heti kun sain hänet kurottelemaan, olin vahvoilla. Syötin paljon ulos ykkösruutuun slaissia ja kakkoseen kickiä, ja kun olin saanut Limin ennakoimaan ulossyöttöjäni, minulla oli hauskaa syötellä ässiä t-pisteeseen. Kolmannessa erässä syöttöni kulki todella hyvin, ja taisin syöttää koko erässä vain kolme kakkossyöttöä. Kolmannessa erässä minulla onnistui kyllä lähes kaikki muukin, joten pelaaminen oli aika paljon keskimääräistä mukavampaa. Eikä minua enää häirinnyt ollenkaan edes Limin koko matsin aikana jokaisen voitetun pisteen jälkeen huutama ”come on” –huuto, koska kentällä alkoi olla ihmeen hiljaista. :D

Päiväni alkoi taas kahdeksan herätyksellä ja aamupalalla, joka sisälsi tänään vähän uusia ruokia. Otin yhden nakin, jotain pizzaa muistuttavaa seesamleipää, ilmeisesti jotain kinkkuomelettia sekä pari viipaletta leipää. Koko viikon aikana kaikki, mitä olen aamupalaksi ottanut, on oikein hyvää ja täysin syötävää.



Otin kaikki tavarat mukaan lähtiessäni hotellilta, josta kirjauduin siis ulos. Vedin kentillä taas hyvät lämmittelyt yksikseni kuten parina edellisenä päivänä ja olin valmis otteluun. Matsin jälkeen ei minun harmikseni ollut oikein mitään palkintoseremoniaa, joten mitään palkintoja ei siis jaettu. Paljon kuvia kyllä otettiin vaikka kenen kanssa, joista yhden sain myös itselleni. Voittajan on helppo hymyillä!



Kävin suihkussa kentillä ja juttelin refereen kanssa, joka oli myös lentämässä tänään illalla seuraavalle kisapaikalle lähes samaan aikaan kuin minä, joten pääsin hänen kanssaan samalla kyydillä lentokentälle ja säästin taksirahat! J Alkoi olla vähän nälkä siinä neljän aikaan, kun en ollut syönyt mitään matsin jälkeen, joten menin syömään lentokentällä olleeseen kiinalaiseen ravintolaan. Otin riisiä ja lihaa mustapippurikastikkeella, ja annoksen päälle oli laitettu vielä kananmunakin, jonka minä kyllä jätin syömättä, kun en oikein ole kananmunan ystävä. Annokseen kuului myös salaattia ja jotain keittoa sekä pari viipaletta vesimelonia. Juotavaksi otin tuorepuristettua appelsiinimehua, joka oli erinomaista.



Ostin lentolippuni vasta eilen, kun en voinut aikaisemmin tietää, koska olen ulkona kisoista, ja annoin samalla itselleni synttärilahjan. Koska varasin lippua niin lähellä lähtöpäivää, kaikki halvimmat liput olivat jo myyty, joten katsoin ihan piruuttani, mitä ykkösluokan lippu maksaisi. Ja hemmetti, hintaeroa oli 20 euroa! En ole ikinä aiemmin lentänyt ykkösluokassa, ja kun tuolla hinnalla sai, niin minä ostin sellaisen. Sitä paitsi vältyin maksamasta ylipainomaksuja 35 kilon matkatavaroistani, joten tämä saattoi tulla jopa halvemmaksi näin. Kyllä kelpasi istua koneessa mukavalla penkillä ja syödäkin ihan mukavasti, vaikka kyseessä oli siis vain puolentoista tunnin kotimaanlento. Myös lentoemännät olivat kummasti palvelualttiimpia kuin yleensä. Tässä kuva ruoasta jota söin koneessa.



Air Chinan lentoni saapui kahdeksan aikaan illalla Hangzhouhun, josta 45 minuuttia odoteltuani jatkoin matkaa bussilla kohti Jiaxingia. Hieman oli hankalaa löytää oikea bussi, kun missään ei lukenut mitään muuta kuin kiinaksi. Täytyi opetella miltä näyttää Jiaxing kiinan kielellä ja sitten toivoa, että astui oikeaan bussiin. Olin myös unohtanut pyytää jotakuta kirjoittamaan seuraavan hotellini nimen kiinaksi, joten meni vähän aikaa taksikuskin kanssa selvitellessä mihin ollaan matkalla. Onneksi kisan fact sheetissä oli hotellin numero, joten soitin hotelliin, jossa puhuttiin englantia ja annoin heidän selittää taksikuskille mihin ollaan menossa. Ja perille päästyäni koko päivän kestänyt hymy sen kuin leveni. On aivan viimeisen päälle tämä nykyinen hotellini, huone on vaikka kuinka iso ja koko hotelli on hyvin moderni. Eikä huoneen hintakaan (alle 40€) päätä huimaa. Ja ehdin vielä katsoa hieman toista erää ja koko kolmannen erän Ranskan avointen finaalista, joten iltakin oli oikein mukava.

Tämä viikko siis meni aika lähelle niin hyvin kuin sen vain oli mahdollista mennä. Olen edelleen itsekin hieman ymmälläni, miten oloni ei ole yhden yhtään väsynyt, vaikka olen nyt pelannut kolme tiukkaa kolmieräistä ottelua peräkkäin. Ja kun siihen lisää vielä kaksi aiempaa kaksinpeliä ja kolme nelinpeliä, niin matseja on ollut aika paljon ja silti oloni on ihan ”fresh”. Pääsin kisapaikallekin vasta maanantai-iltana, joten valmistautuminen ja aikaeroon totutteleminen jäivät tosi lyhyiksi, mutta silti jaksoin pelata ilman mitään ongelmia. Myöskään kuuma ilma ja hieman epäoptimaalinen ruokailu eivät tuntuneet aiheuttavan mitään ongelmia. Ja lisätään nyt vielä yksi tärkeä asia eli se, että olen matkassa yksin. En ole niin hirveästi matkustanut aikaisemmin yksin eivätkä ainakaan tulokset aiemmilta reissuilta, joilla olen ollut yksin, ole olleet mitenkään kovin hyviä. Siksi onkin oikein mukava huomata, että pystyn menestymään myös yksin, ja saan samanlaisen tsempin päälle matseissa, vaikka ketään ei olekaan katsomossa minun puolella. Vastustajilla oli tässäkin kisassa mukana niin treenikavereita, valmentajia kuin omia fysioitakin, mutta näköjään ilman niitäkin on mahdollista menestyä. Mikäs sen mukavampaa kuin huomata, että vastustajilla on kaikki asiat aivan viimeisen päälle ja itsellä vähän niin ja näin, mutta silti voittaa. Tästä on hyvä jatkaa ensi viikon kisaan, ja koska en tunne oloani ollenkaan väsyneeksi eikä yksikään lihas ole kipeä, niin voin lähteä aivan hyvin hyvällä itseluottamuksella hakemaan toista kisavoittoa. Kaikki seuraavankin kisan pelaajat ovat voitettavissa jos pelaan hyvin.

7 kommenttia:

  1. Upeata Harri !!!
    Hienosti taisteltu kolme viimeista ottelua ... 400 raja rankingissa on kutkuttelevan lahella ja pian myos Suomen kolmospelaajan titteli !!
    Toivottavasti jaksat tsempata myos toisessa turnauksessa ... hyva, etta saat ainakin yhden valipaivan. Ehkapa tuo tappio nelinpelin valierassa oli lopulta hyvaa onnea !!

    VastaaPoista
  2. hienoa harri,pelit jatkuu !!!!

    VastaaPoista
  3. Hyvä haapa!!

    -Tuisku

    VastaaPoista
  4. Loistavaa! Onnea!!!

    VastaaPoista
  5. Hienoa Harri ja onnittelut syntymäpäivä johdosta !!
    Näitä tarinoita on mukava lueskella ja elää mukana sekä myötä- että vastamäet. Onneksi myötälettä on ollut ilahduttavan paljon.
    Hienoa myös kuulla minkälaista tennisammattilaisen arki on kentän ulkopuolella ja kruununa tietysti nämä kulinaristiset kuvaukset.
    Kiitos näistä tahän asti ja yritä löytää aikaa jatkaa kirjoittelua.

    Tsemppiä !!!

    VastaaPoista
  6. Tuplasti onnea, synttärien ja turnausvoiton vuoksi...ja monet kiitokset elävastä ja jännittävästä kuvauksesta. Kolmessa viimeistä ottelua olivat jännittäviö, kuin itse olisi ollut paikalla.

    VastaaPoista