perjantai 1. lokakuuta 2010

Jep, voitimme tänään duppelin semin hyvän taistelun jälkeen ja pääsemme huomenna pelaamaan kisavoitosta. Palautuksemme eivät olleet ihan parhaimmillaan, mutta muuten pelasimme oikein hyvin. Ensimmäisessä erässä mursimme vastustajat kahdesti ja veimme sen vaikeuksitta aika nopeasti. Toisessa erässä hävisimme parini syötön alussa, mutta onnistuimme murtamaan takaisin 3-5 –tilanteessa. Seuraavassa gamessa minun syöttäessäni löin pari huonoa volleyta, minkä seurauksena jouduimme 15- 40 tappiolle. Seivasimme kaksi eräpalloa, mutta kolmannessa Lee kuitenkin onnistui kämmenohituksessaan ja ratkaisu siirtyi kolmannen erän match tie breakiin.

Heti kolmannen erän ensimmäisessä pisteessä Lee syötti tuplan, minkä jälkeen edettiin ilman minibreikkejä peräti 13 pistettä peräkkäin. 8-6 –tilanteessa hävisimme pisteen syötössäni, mutta korjasin asian seuraavassa pisteessä lyömällä onnistuneen rystyohituksen aivan takakulmaan. 9-7 –tilanteessa ehdimme jo tuulettaa matsin voittoa, mutta linjatuomari tuomitsi todella myöhäisellä tuomiolla parini ohituksen leveäksi. Toisessa matsipallossamme Lee ei kuitenkaan onnistunut palauttamaan Stathamin syöttöä ja pääsimme vihdoin juhlimaan voittoa puolentoista tunnin pelin jälkeen. Huomenna saamme vastaamme finaalissa kovan kiinalaisparin Gong/Li, jotka ovat viime kuukausien aikana voittaneet jopa kolme challengerin nelinpeliä. He pelaavat hyvää duppelia, mutta jos pystymme syöttämään ja palauttamaan hyvin, on meilläkin varmasti mahdollisuus taistella tosissamme voitosta.

Heräsin tänään aikaisin lyömään parini kanssa kahdeksaksi, minkä jälkeen tulin takaisin hotellille syömään aamupalan. Vastustajamme Leen kaksinpeli kesti lähes kolme ja puoli tuntia, joten pääsimme aloittamaan duppelimme vasta kahdelta, mikä tarkoitti, että ehdin syödä myös lounaan ennen peliä. Äitini tuli tänne Shanghaihin siis eilen lomalle, joten päätimme matsin jälkeen lähteä hieman tutustumaan kaupungin keskustaan. Kirjoitin nyt hieman tällaisen turistikertomuksen, mutta toivottavasti pidätte siitä! J

Tämän vuoden huhtikuussa valmistuneen metrolinjan 10 asema on vain muutaman sadan metrin päässä hotellistamme, joten päätimme matkustaa metrolla keskustaan. Matka maksoi vain n. 40 senttiä, ja metro oli todella moderni ja viihtyisä. Lipunostokin kävi näppärästi tällaisesta automaatista ihan englannin kielellä.

Laukkujen läpivalaisun jälkeen siirryimme porteista laiturille, jossa ihmisten ja metron välissä oli lasiovet. Tässä kuvassa näkyy myös metro, jolla kuljimme.

Matka Nanjing roadin asemalle keskustaan kesti noin 20 minuuttia, vaikka kartalla matka ei näyttänyt juuri miltään. Shanghain metroverkko on aika vaikuttavan kokoinen siihen nähden, että ensimmäinen linja avattiin vasta vuonna 1995. Nyt linjoja on 12 ja rataverkkoa 420 kilometriä, mikä tekee siitä maailman pisimmän yhden kaupungin metroverkon. Ja kymmenen vuoden päästä suunnitelmissa on, että linjoja on 22 ja rataverkon pituus 877 kilometriä. Täällä ilmeisesti tehdään uuden metroradan rakentamispäätös ja rakennustyöt hieman nopeammin kuin vaikka Suomessa Espoon länsimetroa tehdessä.

Nousimme metrosta ylös kävelykadulle, jota reunustivat kalliit länsimaiset kaupat. Kuvani on hieman tumma, mutta toivottavasti siitä saa jotain selvää.

Kävelimme hetken Nanjing roadilla ja sen ympäristössä, minkä jälkeen päätimme ottaa suunnaksi kaupungin halkaisevan Yangtze-joen sivujoen Huanpu-joen rannan, jolta avautuu upea näkymä Pudongin finanssialueelle. Tämä näkymä on varmasti tutuin näkymä Shanghain kaupungista, ja kävelyalueella, josta mekin kuvia otimme, lähes kaikilla oli kamerat mukana.

Kuvassa näkyvä piikin muotoinen rakennus on Oriental pearl tower, jolla on korkeutta 468 metriä ja taka-alalla kohoava pullonavaajan muotoinen rakennus on 492 metrinen maailman kolmanneksi korkein pilvenpiirtäjä Shanghai world financial center. Omalla puolella jokeamme rakennukset olivat hieman perinteisempiä viime vuosisadan rakennuksia tähän tyyliin.

Kävimme pienen kävelyn jälkeen syömässä läheisessä ravintolassa nuudelia, josta äitini otti myös yhden todisteen.

Ruokailun jälkeen ilta oli jo pimentynyt, joten otin Pudongin alueesta vielä toisen kuvan, tällä kertaa valaistuna. Mielestäni korkeat rakennukset ovat hienoimmillaan pimeällä kauniisti valaistuina.

Kävelimme vielä lopuksi takaisin päin metroasemalle vanhan kaupungin läpi. Vanhan kaupungin kapeat kadut ja kaupustelijoiden kojut loivat kyllä aika suuren kontrastin upouuden talousalueen kanssa. Tosin oli sinnekin eksynyt kansainvälisiä yrityksiä kuten tässä kuvassa näkyvä McDonald’s.

Tulimme takaisin hotellille kahdeksan jälkeen, joten turistikierroksemme kesti mukavat neljä tuntia. Nyt väsyttää taas mukavasti, joten on hyvä aika siirtyä untenmaille, huomiseen!