tiistai 4. toukokuuta 2010

Terveisiä Etelä-Afrikasta! Tämä on ensimmäinen kertani Afrikan mantereella, joten minulla on jäljellä enää Etelä-Amerikan manner käymättä Antarktiksen lisäksi. Edellinen postaukseni jäi siihen, kun olin lähdössä Koreasta kotia kohti, ja laitan tähän nyt vielä pari kuvaa kotimatkalta. Matkustin yöbussilla Gimcheonista Soulin lentokentälle, ja oli niin mukavat penkit siinä bussissa, että otin niistä ihan kuvan.

Ehdin nukkua bussissa vain kolme tuntia, kun saavuimme perille jo 4.50 lauantaiaamuna, mutta onneksi lennolla Helsinkiin sain hyvän paikan ja pystyin jatkamaan unia. Lento oli ylibuukattu turistiluokassa, ja huomasin tehdessäni internet-lähtöselvitystä, että business-luokan kahta viimeistä riviä tultaisiin käyttämään turistiluokan penkkeinä. Ja koska olin aikaisin paikalla lentokentällä, menin heti lähtöselvityksen auetessa viemään laukkuni ja kysyin samalla kiltisti, josko noilta riveiltä 6 tai 7 olisi mahdollista saada paikka. Hymyily kannatti ja istuin lennon tämän näköisellä penkillä.

Vietin kotona lauantai-illan ja sunnuntain lepäillen ja nukkuen, ja lähdin sunnuntai-iltana 18.55 kohti Johannesburgia Munchenin kautta Lufthansalla ja South Afrikan Airwaysilla lentäen Hieman minua koneessa jännitti, että millainenkohan maa tämä Etelä-Afrikka on, ja mitä täällä uskaltaa ylipäätänsä tehdä, mutta ainakin tähän asti huoli on ollut aiheeton. Automatka hotelliimme kesti moottiritiellä sattuneen kolarin takia puolitoista tuntia, mutta eipä minulla ollut kiire mihinkään. Ulkona satoi koko päivän, joten emme päässeet tänään ollenkaan pelaamaan tennistä. Timo ja Henkka olivat ehtineet puoli tuntia lyödä eilen, mutta muuten ei kukaan ole päässyt ottamaan kenttiin tuntumaa. Lähdimme koko porukalla salille puolenpäivän aikaan, ja teimme hieman pilates-jumppaa fysiomme Jamin opastuksella, jonka jälkeen otimme tuntumaa lajinomaiseen liikkumiseen aerobic-salissa. Vaikea oli sanoa mitään olosuhteista muuta kuin, että niin paljon ulkona satoi, että modernin Virgin Active -kuntosalimmekin katto alkoi vuotaa. Tulimme takaisin hotellille syömään lounaaksi lasagnea ja otimme loppupäivän aika leppoisasti. Minä pääsin vielä ennen illallista Jamin hierottavaksi, ja teki kyllä hyvää huoltava hieronta pitkän kisareissun jälkeen. Söimme illallisen myös hotellilla, jossa oikein gourmet-kokki valmistaa annokset. Minä otin alkupalaksi lampaan munuaisia, mutta taisi olla ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kokeilen munuaisia.

Pääruoaksi söin naudan file-pihvin, joka oli ihan ok hyvää.

Jälkiruoka oli aterian ehdottomasti aterian paras ruoka, suklaa fondant jäätelön kanssa.

Hotellimme täällä ei varsinaisesti ole hotelli, vaan guest house. Käsitykseni guest houseista ei aikaisemmin ole kuitenkaan ollut ihan tällainen, vaan tämä on upea huvila, jonne on tehty muutama hotellihuone. Sisustus on viimeisen päälle mietittyä, ulkona on uima-allas ja hotellista löytyy jopa sauna. Alakerran takkahuoneen takan kokokaan ei ole ihan siitä pienimmästä päästä, ja taitaa tuossa takan päällä koristeena olla ihan oikea norsunluu.

Guest housessamme ei meidän lisäksemme asu juuri muita, joten täällä on ihanan rauhallista ja palvelu pelaa. Kaikki tämän alueen talot on aidattu joko korkealla tiilimuurilla tai piikkilanka-aidalla, joten kutsumattomia vieraitakaan ei pitäisi paljoa näkyä. Tänne tullessani luin, että tässä maassa rikollisuus on erittäin yleistä ja ulkona liikkumista ei turhaan kannata harrastaa, mutta en ole vielä nähnyt ollenkaan kovin köyhiä alueita. En kuitenkaan meinannut niitä sen kummemmin etsiä, vaan minulle kelpaa tämä hienostoalua, jolla hotellimme sijaitsee.

Toivottavasti huoomenna ilma olisi paremipi ja pääsisimme treenaamaan, jotta tottuisimme olosuhteisiin. Tässä ei kuitenkaan ole enää montaa päivää ennen ottelujen alkua.